De Alfa Romeo Montreal is een legendarische vierzitscoupé. Niet in de laatste plaats omdat de auto bij zijn introductie in 1970 duurder was dan bijvoorbeeld een Porsche 911 of een Jaguar E-type (echt waar). Het plaatwerk van het exemplaar dat wij in onze werkplaats hadden, had dringend wat liefde nodig. Flink wat uren werk en een prachtige laklaag verder, stond hij er weer als nieuw bij.
Publiekslieveling
De Alfa Romeo Montreal zag eigenlijk al drie jaar voor de daadwerkelijke introductie het levenslicht. Hij werd als concept car geïntroduceerd tijdens de Expo 67 in Montreal. Hoewel het concept geen zichtbare badging had, kreeg hij de publieksnaam Montreal mee. Alfa Romeo gaf het uiteindelijke productiemodel dit koosnaampje als officiële modelnaam mee. De Alfa Romeo Montreal is een 2+2 coupé en biedt dus (bijna) ruimte aan vier mensen. Erg lekker zit je niet achterin, maar dat mag de pret niet drukken. Altijd maar thuis moeten blijven is immers ook niet alles.
Bertone
Marcello Gandini ontwierp de auto en werkte destijds voor het ontwerpbureau Bertone. De Lamborghini Miura, Countach en Diablo staan ook op zijn naam, evenals de Lancia Stratos en als klap op de vuurpijl: de Renault 5. Op die laatste na (afgezien van de Renault 5 Turbo) zie je aardig wat stilistische overeenkomsten tussen al deze auto’s. Wat bij dit model natuurlijk meteen in het oog springt zijn de sleuven in de C-stijl en natuurlijk de grilles voor de koplampen, die intrekken wanneer de koplampen aangaan.
Onder de motorkap
De luchtinlaat op de motorkap – nog zo’n eye catcher – is eigenlijk geen luchtinlaat. Toch zit ‘ie er niet alleen voor de sier; de verhoging biedt ruimte aan de motor, die anders nét niet zou passen binnen de vloeiende coupélijn. Deze motor, een 2.6 V8, is goed voor 200 pk en een topsnelheid van 220; een aardig tempo, zeker in het begin van de jaren ’70.