Met 224 geproduceerde exemplaren kun je de Lamborghini 400 GT 2+2 met recht een exoot noemen. Het exemplaar dat wij in de werkplaats hadden, had wat werk nodig op verschillende plekken aan de carrosserie. Een prachtige auto om aan te werken en ook nog eens waardig stukje autogeschiedenis.
Verbazingwekkend stijlvol
Met de Lamborghini 400 GT zette het merk in 1966 heel wat anders neer dan wat we inmiddels van Lamborghini gewend zijn. Het was nog voor de jaren ’80 en ’90, waarin de eigenwijze, extreme styling het merk tot een wereldfenomeen maakte. Natuurlijk, het waren de jaren zestig, en ongetwijfeld vond men het model in die tijd heel gewaagd. Zet je ‘m echter naast een directe concurrent als de Ferrari 330 GT 2+2 , dan lijkt opeens niets ‘over the top’ aan de 400 GT 2+2.
Dat moet beter kunnen
Als je een Lamborghini uit de jaren ’60 naast een Ferrari uit dezelfde tijd zet, zie je heel veel overeenkomsten. Niet zo gek, want het merk had zich letterlijk tot doel gesteld om betere auto’s te produceren dan aartsrivaal Ferrari. Feitelijk was de 400 GT pas de tweede supersportwagen die door Lamborghini geproduceerd werd. Daarbij was het ook nog eens een doorontwikkeling van zijn voorloper, de 350 GT. Deze oer-Lamborghini werd vlakbij het thuishonk van Ferrari gebouwd, door ex-werknemers van Ferrari, en laat een groot deel van de modellen ook nog eens in een Ferrari-rood jasje gestoken zijn. Niets is toeval, zo blijkt. Naast de duidelijke invloeden van aartsrivaal Ferrari, zie je als je goed kijkt ook stijlelementen van andere merken terug. Een snufje Stingray, een beetje DB5, en misschien zelfs een héél klein beetje Healey. Het is duidelijk te zien hoe Lamborghini, met een tegenwoordig zo herkenbare, eigen stijl, zichzelf destijds nog helemaal aan het ontdekken was.
Van rebadge naar redesign
De eerste uitvoering van de 400 GT (een tweezitter) was eigenlijk een tweezits 350 GT met een nieuwe, 4-liter V12 motor. De latere vierzitter, de 400 GT 2+2 kreeg echter niet alleen de nieuwe motor, maar ook een wezenlijk andere styling dan zijn voorganger. De nieuwe V12 was goed voor 320 PK, en bracht de stalen carrosserie in 7,5 seconden naar de 100, en stopte pas met accelereren bij 250 km/u. Deze motor is jarenlang in productie gebleven, en is dan ook terug te vinden in verschillende modellen van het merk. Why change a winning formula?